måndag 18 april 2011

Ny plockade nässlor & askobinsyra igen

Vart en sjukt kort vecka det här går så jäkla fort. Och i helgen som kommer är man ledig. Ska till Köpenhamn på lördagen så måste kolla upp lite bagerier där. Har försökt hitta några i sommras men inget större resultat på den fronten. Han inte ens med att skriva om tisdagensbröd. Faktiskt ett bland det bättre jag gjort om man får tycka något. Klart ja får för jag bestämmer ju här på denna sidan. Det jag gjorde var ett äppelbröd på råg levain. En fördeg på äppelmos som jag rostade först och äppelmust. Sedan gjorde jag degen som jag tillsatte äppelbitar och citrontimjan. Syrligt som fan vart brödet.
Idag har jag varit ute och plockat en massa nässlor till denna veckans tisdagsbröd. Kommer att göra ett bröd på en mörk öl och nässlor. Får nog gå i med lite lök också tycker jag nog allt. Det kliar som fan i mig på mina fingrar. Hade inga handskar på mig. Folk som mötte mig sen hade nog roligt åt mig gick runt med två sprängfyllda bajspåsar och en hund. Fan spar han på bajs eller?

Har läst lite om alla som skriver om krav mjöl och askobinsyra. Tycker att de inte ska gå in så jävla hårt på det med att man inte ska använda askobinsyra. Alla hobby bagare eller så kallade proffsbagare det är så mycket mer än bara en tillsatts som askobinsyra. Visst när ni bakar själva och ni använder ekologiskt mjöl eller krav mjöl, proffs eller inte. helt fantastiskt. På alla sätt. va stoppar du i dig där efter runtomkring? Nästa dag går du och köper en luftfralla på ett av cafet du går till eller affären brevid dig. Eller går du på en snabbmats restaurang. Vad har du då precis ätit? En massa jäkla tillsattser. Visst är det bra att börja i nån ände men kom igen dyk inte för djup in i en sak. Se helheten. Visst finns det någon procent som aldrig äter några tillsattser. Grattis till dig. Visst skulle jag kunna enbart att baka på ekologiskt och kravodlat mjöl men det är ju också en kostnadsfråga. Inte bara kvalitén på mjölet som gör skillnad. Det jag vill säga är absolut skulle jag kunna tänka mig att baka enbart på "bra" mjöl om jag nu visste att mina kunder skulle uppskatta det och visste skillnaden och betalade där efter också. Men till dess så kör jag på med mina blandade sorter av mjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar