måndag 4 april 2011

HAR INTE BESTÄMT MIG OM DET VART EN PRUTT HELG.






Här är min osträtt som jag gjorde under lördagskvällen. vet inte direkt om det fall alla i smaken. tyvärr. men jag lagar ju det jag gillar och tycker är gott.
det jag lagade var en karamelliserad getost med morots & yoghurtsorbet, rårörda björnbär, krispiga flarn på rödbeta & morot, krutonger på walnötsböd, citronyoghurt och walnötsolja, malt och digestive.
det var en rätt grov och rustik osträtt men det var tanken och lite frisk och härlig.





Här är de tuffa grabbarna i köket.








Vet inte om jag kan påstå att det har varit en så lyckad helg, absolut så var det skit kul att träffa alla grymma personer uppe på lerdalshöjen hos görgen.
det började med att tåget vart försenat i 3timmar, eftersom det var en person som ställde sig framför tåget. då vart vi stående mitt ute i skogen under 3timmar, det fick mig att tappa humöret ganska mycket. om personen i fråga visste hur mycket de förstör för alla runt omkring och inte bara sig själv och dess familj när de ställer sig framför ett tåg. eller över lag att försöka ta självmord. fy.
det gjorde att jag vart försenad med det jag skulle förbereda inför kvällen, va på plats klockan 16.30 istället för klockan 13.00. drygt, gästerna kom 18.00. va ju även där för att träffa och snacka lite skit och få veta lite skvaller med de kockar som var hos görgen. det blir ju inte så ofta man kommer iväg längre.
det andra var att det fall inte alla i smaken av min osträtt, smaken är som baken. jag är nöjd med smakerna, sen upplägget på rätten är svårare att få som man vill när man kör ut 80 tallrikar på en gång. vet att jag inte lagar mat med dyra råvaror eller jobbar mycket med smör, grädde och tunga råvaror. varför kan man inte använda grönsaker till dessert? gillar att jobba mycket med syrliga rätter. (pappa gillar det inte alls).
lagar nog inte mat som andra, påstår verkligen inte att mitt sätt jag lagar på är bättre eller sämre. jag gillar det och gör inte du det så är det okej.
och absolut tycker jag att det va riktigt grymt käk de andra kockarna lagade. smakade på en blodkräm den va fan riktigt grym tycker jag. duktiga jävlar. är glad att få hänga med på sånna här gigg och middagar, har ju inte stått i kök på restaurang på några år nu. tycker det är skit kul iaf. men har nog fastnat för att baka bröd.
sitter på flyget nu från bromma är lite trött faktiskt, vart ett sånt där jäkla 27timmars pass i lördags. plus att det vart en del alkohol också. träffade mina gamla lärare på gästis också. mycket kul. trevligare nu kan man tycka när man inte har de som lärare. 
ny vecka snart igen. har fått med mig några nya klistermärken som jag ska sätta på fönstret. sjukt schyssta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

fin rätt du har gjort

Anonym sa...

Du är bäst/ Björlin

Skicka en kommentar