tisdag 22 februari 2011

Våga använda jäst!

Vadå våga vägra jäst?
De flesta så kallade riktiga bagarna säger att man inte ska använda jäst. Jag använder jäst! Visst skulle absolut kunna tänka mig sluta med jäst. Kan inte säga nått om när det där brödet med först en surdeg i som jag gör en fördeg på och jäser i kylen under några dagar och sedan gör en deg på. När det brödet blir sjukt fint, absolut får jag stå kuk. Ingen snack om saken. Jag blir stollt över mig själv.
Men tycker absolut inte att det är fel att tillsätta jäst i söta degar eller i vissa tyngre rågmjöls degar. Som jag vet så är det inte skadligt med dagens jäst.
Jag vågar säga, jag använder jäst och tycker det funkar bra för mig.
Jäser mina degar förmodligen lika länge som de som inte jag har jäst i. Ska vi börja använda oss enbart av ved eldade ugnar då eller göra all deg för hand.
Det är inte industriellt bara för man har lite jäst i.
Absolut såga askorbinsyra i mjölet istället och dess övriga tillsattser man har i för att kunna bevara sitt eget bake off bröd i frysen längre, det är ju bevisat skadligt. Det håller jag med om.
Köttlim och fisklim och alla strukturer man har på restauranger det är ingen som frågar om.
Ja är fan inte bitter. Bara för jag inte har råd att sluta använda jäst och köpa in kylar, eller stå på jobbet några timmar till.
Lägger ner 12-16 timmar om dagen 6 dagar i veckan så tycker jag att jag får ha i lite jäst i degen. Visst jag har valt att gör det jag gör, och älskar att baka. Men klaga inte på de som har jäst i sina degar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar